info@erinniadesign.hu

Az álomfogóról

Álmok jelentése: álomfejtés

Erinnia Design
2021.02.23 21:14
Álmok jelentése: álomfejtés

Álmok jelentése, álomfejtés,tudatalatti hatalma...
Mit jelent az álmom?

Az álom és az álmodás a mai napig az egyik legkutatottabb terület a neurobiológusok számára. Általános megfogalmazásuk szerint álmaink azoknak a gondolatoknak, tengernyi információknak a kivetülése, amelyeket alvás során az agyunk feldolgoz. Az álmok jelentésének megfejtése nem egyszerű dolog, de most ebben a cikkünkben igyekszünk adni hozzá néhány támpontot.

Mikor álmodunk?

Több elmélet is született arról, hogy tulajdonképpen miért is álmodunk alvás közben. Nem álmodunk folyamatosan, egész éjszaka, csak az úgynevezett REM fázisban. Ebben a fázisban csökken a szerotonin és noradrenalin hormonok szintje, az izommozgások megszűnnek, az agyunk aktivitása azonban nem áll meg. Éppen ellenkezőleg: néhány területe az agyunknak éppen alvás közben lesz aktívabb. A REM fázis többször ismétlődik, átlagosan egy éjszaka során 5-6 REM fázist figyeltek meg a kutatók.

Álomfejtés: Vajon az álmok mit jelentenek, mi az üzenetük számunkra? Az álmok jelentése régóta foglalkoztatja az embereket.

Milyen információkat dolgoz fel az agyunk?

Ahhoz, hoyg az általunk látott álom jelentése könnyebben megfejthető legyen, tudnunk kell, hogy mi zaljik a "fejünkben" álmodás közben. Álomkutatók szerint éjszaka elsősorban az aznapi történések, a közelmúltban átélt események játszódnak le a fejünkben, akár egy-egy látott film, amely valamilyen okból kifolyólag hatással volt ránk és akár egy pillanatra is elgondolkodtatott. Az agyunk szelektálja a számunkra fontos információkat és amelyeket szükségtelennek gondol, azt egyszerűen kiiktatja és nem kerül be a hosszútávú memóriánkba.
Ugyanakkor nemcsak a közelmúlt eseményei azok, amelyek feldolgozásra kerülnek. Nagyon sok esetben pár héttel, hónappal ezelőtti, de akár hosszú évekkel ezelőtti esemény is képes felbukkanni álmainkban. Amennyiben valamilyen probléma régóta foglalkoztat bennünket, vagy elfojtott félelmeink vannak, amelyeket ébren, napközben talán még saját magunk számára sem tudunk pontosan megfogalmazni, ezek igen nagy valószínűséggel felbukkannak álmainkban. Sok esetben időről-időre visszatérő rossz álom képében. Az álmok jelentésének megfejtése alapvetően megkívánja azt is, hogy merjünk szembenézni a közelmúltban vagy a jóval korábban étélt események közben átélt félelmeinkkel.

Miért álmodunk? Hogyan segítenek nekünk álmaink?

Az agyunk célja, hogy alvás közben az informácók szelektálására fókuszáljon.Ennek eredményeképpen olyan gondolatokat, amelyeket számunkra jelentéktelennek ítél, egyszerűen elfelejtünk. Ezért mondják a pszichológusok, hogy álmunkban olyan dolgokat felejtünk el, amelyeknek valójában nem is voltunk tudatában.

A régi mondás is úgy tartja, ha nem tudsz megoldani valamit „aludj rá egyet”. Mi történik pontosan, ha a problémamegoldás a cél tudat alatt? Álmunkban újraéljük a már megtörtént eseményt, amely felett nem tudtunk ébren elsiklani és valamiért negatív érzelmeket társítottunk hozzá. Például megbántott egy közeli barátunk, és ez nagyon rosszul esett. Álmunkban akár többször is újra lejátszódik bennünk a történet, de eközben az érzelmeinket a tudatalattink megpróbálja tompítani. Az agyunk igyekszik oly módon átformálni emlékünkben az eseményre adott érzelmi választ, hogy az másnap reggel felkelve már ne tűnjön oly’ drasztikusan bántónak. Így lehetséges, hogy pár napja még dühösen csaptuk rá legjobb barátunkra az ajtót, majd reggel felkelve már átfogalmazódik bennünk a történtekre adott válaszunk, és így reagálunk: „lehet, hogy valóban én reagáltam túl? Lehet, hogy egyszerűen csak stresszes voltam és valójában ő egyáltalán nem akart megbántani?”

Álmaink során nem csak a napi eseményeket dolgozzuk fel, hanem egy-egy múltbéli történést is, amely nagy hatással volt ránk. Sokat segít egy trauma feldolgozásakor az, ha álmunkban többször újraéljük az adott eseményt, de már egyre kisebb és kisebb mértékű negatív érzelmi reakciót kiváltva. Gyakorlatilag az agyunk álmunkban szembesít azokkal a nehezen feldolgozható életeseményekkel, amelyekről sokszor úgy érezzük, ébren nem lennénk képesek szembesülni vele, csak nagy lelki fájdalom árán. Így elmondhatjuk, hogy a rossz álom is sokszor segítséget nyújt és lassan,de biztosan gyógyítja lelki sebeinket.

Amennyiben olyan nehézséggel találjuk szembe magunkat, amit ébren egyszerűen megoldhatatlannak érzünk, vagy nehezen jutunk döntésre – például egy munkahelyváltás vagy költözés meglépése – úgy álmunkban az agyunk elénk teríti ezt a kérdést. Pszichológusok szerint nappal a racionális, míg álmunkban az intuitív agyféltekénk dominál legfőképpen, így lehetséges, hogy olyan aspektusokból is képesek vagyunk megközelíteni a kérdést, amely ébren eszünkbe sem jutna. Érdekesség, hogy álmunkban minden érzelmünk sokkal tisztábban érzékelhető, mint ébren, például sokkal intenzívebb ragaszkodást élünk át álmunkban egy szeretett személyhez, mint ébrenlétkor. Tehát egy probléma megoldásának keresésekor, míg nappal a racionális érvek alapján döntünk elsősorban, addig álmunkban a tudatalatti „megmutatja” számunkra az események lehetséges kimeneteléhez társuló érzelmi választ. Példának okáért leegyszerűsítve megmutatja nekünk, hogy valóban munkahelyet szeretnénk váltani, mert nem szeretjük azt, amit mindennap csinálunk vagy valahol egészen máshol lesz a probléma, amit a munkahelyváltással szeretnénk megszüntetni, például nem bírjuk elviselni az egyik kollégánkat és jobban szeretnénk, ha külön helyiségben dolgozhatnánk, mert a munka, amit végzünk, örömmel tölt el. Amennyiben pedig külön irodába kerülnénk az adott munkatárstól, úgy újra örömmel mennénk be dolgozni, mert a napi stressz forrása megszűnne.

Az álmok a minket foglalkoztató kérdések mellett még a meg nem élt vágyak kiteljesedésének színterei is. Freud szerint szerencsés dolog, hogy álmainkban kiélhetjük azokat a vágyainkat, amelyek megélése a valóságban nem lehetséges, mert ez hosszútávon csökkenti a meg nem élésből adódó szorongást.

Álomfejtés: mit üzennek az álmok?

Hogyan tudhatjuk meg, mi az álmok jelentése? Van értelme az álomfejtésnek?

A válasz egyszerű: nagyon is van! Pszichológusok véleménye szerint az álmaink segítenek nekünk megoldani a problémáinkat, ha kellő figyelemmel fordulunk feléjük.

A tudatalattink különböző szimbólumokat, képeket és ezek nyakatekert asszociációit használja a raktározott vagy raktározandó információk megjelenítésekor álmainkban. Felébredve ezeket a képeket – legalábbis amennyire emlékszünk – igyekszünk értelmesnek tűnő formákba önteni és álomfejtés címszó alatt elkezdjük keresgetni a szimbólumok jelentéseit. Ma már számos álomfejtő szótárat találhatunk az interneten, azonban álmaink megfejtése ennél kissé összetettebb.

Bizonyos szimbólumok megjelenését az álmainkban már ősidők óta számon tartják. Ezek a szimbólumok jelennek meg az álmoskönyvekben, néhány mondatnyi magyarázattal. Azonban a szimbólumok sokszor félrevezetnek, ráadásul nem is mindig egyértelműek. Ne kövessük el azt a hibát, hogy amikor megpróbálunk emlékezni az álmunkra, akkor egy-egy részletet, vagy egy-egy szimbólumot - például egy farkast, ami elől menekülünk - egyszerűen kiragadunk és úgy próbáljuk meg értelmezni az álom jelentését. Nagy valószínűséggel tévútra jutunk és nem kapunk valódi magyarázatot. Ahhoz, hogy teljesebb képet kapjunk tudatalattink üzenetéről, még néhány információra szükségünk lesz a kiragadott részlete(ke)n kívül.

Tehát az előbbi példánál maradva: ha egy farkas kergetett minket, akkor kérdés, hogy közben álmunkban „mi járt a fejünkben, mit éreztünk, mit láttunk még a farkason kívül.” Könnyű azonnal rávágni, hogy nyilván féltem, hiszen mégiscsak egy farkas kergetett és csak futottam, mi mást tehettem volna. 

De fontos például az, hogy mit éreztem pontosan? Úgy éreztem, hogy esélyem sincs ellene, a félelem uralkodott el rajtam és csak rohantam, ahogy csak a lábam bírta vagy esetleg dühös lettem és ellene akartam fordulni? Vagy haragos voltam azért, hogy nem tudom legyőzni? El tudtam bújni? Találtam búvóhelyet vagy csak futottam rettegve, kilátástalannak érezve a menekülést? Sötét erdőben voltam, láttam tisztást a környéken, láttam valahol fényt? Tudtam valakinek kiabálni, akartam kiabálni vagy nem is próbáltam segítséget kérni?

Álomfejtés, álmok jelentése

Ez az egyik leggyakoribb álomkép – egy állat elől való menekülés – , amelynek megfejtésekor nem elegendő megkeresnünk, mit szimbolizálhat az állat képe. A teljes álomkép megértéséhez tudnunk kell meghatározni, hogy a menekülés közben mit éreztünk, mennyire érzékeltük kilátástalannak a helyzetet, el tudtunk-e a bújni vagy végül felébredtünk?

Összességében tehát kijelenthetjük, hogy egy-egy szimbólum önmagában nem lesz olyan pontos, mint ha az álom egészét próbáljuk felidézni a lehető legrészletesebben, különös figyelmet fordítva az álomban érzett érzelmeknek.

Álomfejtés ... mégis, honnan tudjam, mit üzen az álmom?

Minden szimbólumnak mi magunk adunk jelentést a hozzá kötődő érzéseinkkel és nem elegendő önmagában a szimbólumhoz társított „általános” fogalmat alapul venni. Carl Jung pszichológus és pszichiáter megfogalmazása szerint az álmok jelentése mindig magától az álmodótól függ. Ugyanazon álom különböző dolgot is jelenthet két különböző álmodó számára. Például egy macskákkal körbevett kerthelyiség boldogságot és örömteli várakozást jelenthet olyan álmodó számára, aki imádja a macskákat és éppen készül egyet örökbefogadni. Itt az álom a várakozás örömét képezi le, amely még alvás közben is foglalkoztatja az álmodót.  Ugyanakkor ez az álom rémülettel tölthet el és tudat alatt veszélyre figyelmeztet egy olyan álmodót, aki kifejezetten viszolyog a macskáktól és a valóságban a baráti társaságába éppen „energiavámpír” emberek próbálnak beférkőzni. Ebben az esetben az állatok egyértelműen a tudatalatti félelmet testesítik meg, amely abból fakad, hogy az illető nem szeretne ezekkel az emberekkel közelebbi kapcsolatba kerülni, de ezt fél a többiekkel nyíltan közölni, mert tart a kirekesztéstől.

Az álomfejtés és az önismeret kapcsolata

Carl Jung szerint a tudatos álmodással közelebb kerülhetünk tudatalattinkhoz és így képesek leszünk jobban megismerni önmagunkat. A tudatos álmodás lényegében annyit jelent, hogy figyelünk az álmainkra és igyekszünk minél többet meg is fejteni belőlük. Leegyszerűsítve megkeressük a választ arra a kérdésre, hogy mi foglalkoztat minket tudat alatt. Természetesen sok-sok gyakorlással megtanulhatjuk azt is, hogy mikor érdemes igazán figyelmet szentelni egy álmunknak és mikor mondhatjuk azt, hogy pusztán csak „a tegnapi film megnézése kavart fel” és szólt bele az álmainkba.

Amennyiben hosszú időn keresztül igyekszünk követni álmainkat, azok valóban segítenek és megmutatják, milyen kérdésekre kell az életünkben megkeresnünk a választ, mik azok, amik folyamatosan foglalkoztatnak, de nem merünk vele szembenézni és melyek azok a történések,a melyeket ideje magunkban lezárni, elengedni. Álmainkban minden mélyebb tapasztalatunk, félelmünk, reményeink és vágyaink megmutatkoznak, a kérdés csak az, hogy hajlandóak vagyunk-e észrevenni ezeket és figyelmet szentelni nekik.

Aki foglalkozik az álmaival, sok új és érdekes dolgot megtudhat önmagáról és a világhoz való viszonyáról, nem utolsósorban pedig könnyebben feldolgozza az érzelmileg nehezen elviselhető eseményeket az életében.

Kellő gyakorlást követően képesek lehetünk álmunkban tudatosítani magunkban azt a tényt, hogy álmodunk és ettől a ponttól kezdve kellő ügyességgel irányíthatjuk álmainkat. Bármit megtehetünk álmunkban. Azonban ehhez szükséges, hogy a lehető legpontosabban nyomonkövessük álmainkat és foglalkozzunk velük, de természetesen egy pillanatra sem szabad elvesztenünk a kontrollt és átesni a ló túloldalára. Ahogy korábban is fogalmaztam, fel kell tudni ismerni, mikor van egy álmunknak jelentősége és mikor tudhatjuk be annak, hogy egyszerűen csak az aznap ért információk feldolgozásából született, az agyunk által nagyszerűen megformált, kreatív álomképeket láthattunk.

Hogyan emlékezzünk álmainkra? Hiszen ez az álomfejtés alapja!

Ha gyors módszert szeretnél, akkor sajnos el kell keserítselek, mert mint oly’ sok minden az életben, ez is gyakorlással érhető el. Minden reggel vagy éjszaka, amikor felébredsz, írd le, hogy mit álmodtál. A lehető legpontosabban fogalmazd meg az álomélményt. Felkelés után azonnal írd le, mert sajnos az álmokat hajlamosak vagyunk nagyon hamar elfelejteni. Minél többször feljegyzed álmaidat és „rászoktatod” az agyad arra, hogy felkelés után emlékezz, egyre pontosabban és egyre több álomképre fogsz emlékezni.

Érdemes az ágy mellé, az éjjeliszekrényre készíteni egy kis füzetecskét és egy tollat, hogy felkelés után rögtön jegyzetelhess. Ha éjszaka felriadsz és éppen álomból kelsz, tehát nagy valószínűséggel emlékszel rá, azonnal írd le, ne várj vele reggelig, mert addigra már a töredékére sem fogsz emlékezni.

Rossz álom jelentése - Mire figyelmeztet a rossz álom? Mit kezdjünk vele?

A rossz álmoknak több oka is lehet. Leggyakrabban akkor ütik fel a fejüket a rossz álmok, amikor valami nem hagy minket nyugodni az ébrenlét folyamán sem, valami miatt megállás nélkül aggódunk és ez szépen beszivárog a tudatalattiba, nyomasztó álmokat és nyugtalan éjszakákat okozva. Intő jel, ha a nappali problémákon már éjszaka is „rágódunk”, ilyenkor érdemes minél hamarabb pontot tenni az adott esemény végére, ami az aggódást kiváltja, vagy megpróbálni más szemszögből figyelni a történéseket és ezzel valamennyire levenni a saját vállunkról az érzelmi terhet.

Nehezebb dolgunk van akkor, ha nem ilyen nyilvánvaló a rossz álom forrása. Rossz álom köszönhető olyan korábban megélt eseményeknek is, amelyekről azt gondoltuk, hogy már túlléptünk rajta. Például már megbeszéltük azt a múltkori veszekedést a párunkkal, vagy túltettük magunkat azon, hogy nem tudunk változtatni az anyagi helyzetünkön. Mégis, tudatalatt a probléma „beragadt”, nem tudunk tőle szabadulni. Amennyiben szimbolikus képek is jelen vannak a rossz álomban, úgy a fent leírtak szerint a szimbolika mellett fontos a negatív érzelmek pontos megfogalmazása. Dühöt érzek vagy félelmet, esetleg némi megbánást vagy éppen sértettséget? Mi lehet az oka? Milyen esemény történt a közelmúltban – vagy akár a távolabbi múltban – amelyet nem tudok egyszerűen félretenni?

Visszatérő álmoknál általában a távolabbi múltban érdemes az okot keresgélni. Fontos leszögezni, hogy ha egy eseményt nem tudunk megváltoztatni, akkor az eseményhez való hozzáállásunkat kell megváltoztatnunk. Ami haragot gerjeszt bennünk, azt az álmaink egészen addig fogják elénk tárni, amíg ki nem békülünk a helyzettel, újra és újra átélve azt – akár szimbolikusan is – meg nem változtatjuk a hozzá fűződő érzelmeinket.

Fontos megjegyezni, hogy álmaink megfejtése mindig kőkemény őszinteséget kíván saját magunkkal szemben. Talán éppen ezért könnyebb felcsapni egy álomfejtő kézikönyvet és kiszótárazni az adott szimbólumot majd egy félmosollyal arrébb dobni, mint szembenézni önmagunkkal és megkeresni a mélyen rejlő okokat. Az álomfejtő szótárak segítenek, de önmagukban nem elegendőek.

Rossz álmok azonban egy ezeknél sokkal egyszerűbb esetben is megjelenhetnek. Figyeljünk arra, hogy elalvás előtt ne terheljük magunkat felesleges, főként ne aggasztó információkkal. Alvás előtt közvetlenül ne olvassunk napi híreket, ne nyomkodjuk a telefonunkat és ne hergeljük fel magunkat az aznap történt eseményeken. Igyekezzünk alvás előtt néhány órával már csak könnyű ételeket enni, ne terheljük túl az emésztőrendszerünket éjszakára és ha van lehetőségünk, igyekezzünk jó minőségű, kényelmes matracon aludni, kényelmes párnával, számunkra kellemes szobahőmérsékletben.

 Ha szeretnél jól aludni, álomfogóinkat itt találod!